Pijnstilling

Als je zwanger bent, kun je vragen hebben over pijn tijdens de bevalling. Bijvoorbeeld: Hoe erg zal de pijn zijn? Wat als je er niet tegen kunt? Kun je dan iets tegen de pijn krijgen? Bevallen doet pijn. Maar elke bevalling is anders. Er zijn allerlei manieren om de pijn te verzachten. Met en zonder medicijnen. Thuis en in het ziekenhuis.

Voor meer betrouwbare informatie over pijn, hormonen, natuurlijk en medicamenteuze pijnstilling ga naar folder ‘Hoe ga je om met pijn’?

Een paar feiten over weeën en pijn

Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf pijnstillers aan (endorfines). De pijn wordt veroorzaakt door weeën en deze komen in golven. De weeën worden naarmate de bevalling vordert krachtiger en pijnlijker. Het verschilt per vrouw waar zij pijn heeft (buik, rug of benen) en ook ervaren vrouwen baringspijn verschillend.

Dit kun je zelf al vóór de bevalling doen

Als je tijdens de bevalling naast de verloskundige iemand hebt die je steunt, voel je minder pijn. Denk alvast na wie je straks bij je bevalling wilt hebben. Door een zwangerschapscursus te volgen, kun je al oefenen met ademhalingstechnieken en baringshoudingen.

Tips om met pijn om te gaan

Pijn geeft meestal aan dat de bevalling begonnen is. Als de weeën meer pijn gaan doen, kun je verschillende houdingen uitproberen. Ga naar een plek toe waar jij je veilig voelt en die warm is. Zo kun je je het best ontspannen. Concentreer je op je ademhaling en laat je (als je dat prettig vindt) masseren in je onderrug en of benen.

Wat kun je nog meer doen tegen de pijn?

Thuis kun je alleen behandelingen krijgen waar géén medicijnen aan te pas komen. Maar je kunt thuis ook gebruik maken van de geboorte-Tens, een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes geeft tegen de pijn. Voor meer informatie zie: http://www.geboortetens.nl op deze site kun je ook lezen of je via jouw ziektekostenverzekering in aanmerking komt voor vergoeding. Of kijk naar youtube.com voor informatie over de TENS.

Wat kun je in het ziekenhuis krijgen tegen de pijn?

Voor medicamenteuze pijnbestrijding moet je altijd naar het ziekenhuis. In Nederland worden het pompje met remifentanil, de ruggenprik (epidurale analgesie) en de injectie met pethidine  het meest toegepast als pijnbestrijding. Aan deze drie pijnbehandelingen zitten voor- en nadelen, zie folder Hoe ga je om met pijn?

Wat kan je verloskundige voor je doen?

Je verloskundige bereidt je zo goed mogelijk voor op je bevalling. Bij haar kun je al je vragen, zorgen en wensen kwijt. Tijdens je zwangerschap bespreekt je verloskundige jouw verwachtingen over de bevalling. De verloskundige loodst je veilig door je bevalling en zij regelt pijnbestrijding als je dat wilt.