Hielprik en gehoortest

In de eerste week na de geboorte van je kind wordt wat bloed afgenomen uit de hiel en onderzocht op een aantal zeldzame erfelijke ziektes. Tijdige opsporing van deze ziektes kan zeer ernstige schade aan de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling voorkomen of beperken. De meeste ziektes zijn niet te genezen maar wel te behandelen met bijvoorbeeld medicijnen of een dieet. Het is dan ook in het belang van de gezondheid van je kind dat je meedoet aan het onderzoek. Voordat de hielprik wordt uitgevoerd, wordt jouw toestemming gevraagd. Deelname aan de hielprik is vrijwillig.

De hielprik

Een wijkverpleegkundige voert de screening bij u thuis uit.  Na een prik in de hiel worden er een paar bloeddruppels opgevangen op een speciaal kaartje: de hielprikkaart. Je kind kan even gaan huilen maar de meeste kinderen merken er weinig van. Als jouw kind in het ziekenhuis ligt, wordt de hielprik daar uitgevoerd.

Uitslag

Als de uitslag goed is, ontvang je GEEN bericht. Als je binnen vier weken na de hielprik geen bericht heeft ontvangen, is de uitslag goed.
Als er een afwijkende uitslag is gevonden, ontvang je bericht van jouw huisarts.
Soms is de hoeveelheid afgenomen bloed te weinig voor het onderzoek. Dan wordt de hielprik opnieuw uitgevoerd. Dit is een ‘herhaalde eerste hielprik’. Het kan ook gebeuren dat de uitslag niet duidelijk is; dan is een tweede hielprik nodig.
Een tweede hielprik wordt meestal binnen twee weken na de eerste hielprik uitgevoerd. Over de uitslag van de tweede hielprik krijg je ALTIJD binnen vier weken bericht. Ook als de uitslag goed is.

Op welke ziektes wordt het bloed onderzocht?

Het bloed van de hielprik wordt onderzocht op verschillende ziektes. Het gaat om een
ziekte van de schildklier, een ziekte van de bijnier, een vorm van bloedarmoede (sikkelcelziekte), taaislijmziekte (cystic fibrosis) en een aantal stofwisselingsziektes. De meeste daarvan zijn erfelijk en komen niet vaak voor. De ziektes zijn niet te genezen, maar wel te behandelen. Wil je precies weten om welke ziektes het gaat?
Kijk dan op: www.rivm.nl/hielprik.

Gehoortest

Tegelijkertijd met de hielprik wordt het gehoor getest .Voor de ontwikkeling van een kind is een goed gehoor belangrijk. Het is daarom van belang om zo vroeg mogelijk te weten of een kind goed hoort. Al bij pasgeboren baby’s is het mogelijk zogenaamde Oto-akoestische emissies (OAE’s) te meten. Dit zijn hele zwakke geluiden die een goed oor zelf maakt als het een ratelgeluidje hoort. De nieuwe gehoortest meet deze zwakke geluidjes. Het onderzoek duurt enkele minuutjes en de uitslag is meteen bekend. Indien de uitslag niet goed is wordt de gehoortest herhaald. Soms wordt de uitslag beïnvloedt door bewegingen van je kindje of omgevingsgeluiden.